Ga naar de inhoud

Vijf vragen aan..

In de zomerperiode stelt MarketingTribune / SponsoringTribune dagelijks vijf korte vragen aan specialisten uit het vak.
Dinsdag 29 juli was ik aan de beurt:

Vijf vragen aan: Wilfried Damman

Vijf vragen, vijf antwoorden. Hoe beknopter hoe beter. Dat is het uitgangspunt van deze (vrijwel) dagelijkse reeks korte interviews van marketeers en andere betrokkenen uit de sponsorwereld. Vandaag Wilfried Damman, artist manager en consultant Brands & Events.

Waar krijg je de meeste energie van in je vak?
‘Het merendeel van mijn tijd gaat verloren aan praktische zaken en het oplossen van problemen. Dat is jammer, omdat er hierdoor te weinig tijd is om creatief te zijn en om te doen waar je goed in bent, leuk vindt en waar je het verschil kunt maken. Ik moet echt laptop en telefoon uitzetten en tijd inplannen om bezig te zijn met innovatie, nieuwe plannen en gekke dingen.
Maar dan is het wel een enorme boost als je iets bedenkt, soms heel simpel en doeltreffend, dat andere mensen niet zien of bedenken. Dan weet je weer waarom je ooit in dit vak bent gestapt en waar je het voor doet.’

Is er iets dat je graag al aan het begin van je carrière had geweten?
‘Je merkt wel dat dit echt een ervaringsvak is en dat je vaak je neus stoot. Voor mij geldt dat ik in de beginjaren vooral beslissingen nam op gevoel, en pas later heb geleerd om het gevoel beter te combineren met feiten, cijfers en meningen om me heen.’

Wat is bij het publiek het grootste misverstand over sponsoring, en hoe los je dat op?
‘Geld en macht regeren de wereld: wie betaalt, bepaalt. Dat is zo, als je bijvoorbeeld kijkt naar een organisatie als FIFA en het wereldkampioenschap voetbal.
Je ziet echter op kleinere schaal steeds meer sponsoren die een betere en duidelijker inhoud geven aan toegevoegde waarde, zoals persoonlijke behoeften, duurzaamheid, maatschappij en toekomstperspectief. Het wordt alleen nog te weinig voor het voetlicht gehaald en daar ligt een duidelijke kans.’

Wat is de voor sponsoring meest interessante ontwikkeling?
‘Ik zie nieuwe vormen van co-creatie, zoals bijvoorbeeld de Belkin wielerploeg die een crowdfundingsproject is gestart. Ook in cultuur zie je veel hybride vormen van overheidsfinanciering, het bedrijfsleven dat participeert en individuen die ondersteunen. Op die manier krijg je meer een gevoel van ‘we doen het samen’ en zit er een meer positieve vibe aan sponsoring.’

Welke gedroomde combinatie tussen sponsor en organisatie/evenement zou je graag tot stand willen brengen?
‘Ik zou graag een toiletmerk willen koppelen aan festivals of evenementen, om te zorgen dat er voldoende beschikbaarheid is aan schone sanitaire voorzieningen. Dat ligt heel erg op het vlak van het bieden van oplossingen en toegevoegde waarde. Hetzelfde geldt voor inhoudelijke samenwerkingen tussen organisatoren en bijvoorbeeld onderwijsinstellingen; je biedt access tot het praktijkveld en andersom laat je nieuwe frisse creativiteit los op je organisatie.
Persoonlijk zou ik graag nog een keer een koppeling tussen merk en artiest willen realiseren voor een meerjarige samenwerking met diepgang, verrassing en diversiteit. Drie jaar lang verrassen met nieuwe campagnes met verschillende dimensies en media, die telkens tot krachtig blijven en gewaardeerd worden door het publiek. Dat lijkt me een uitdaging.’